Kursplanering

Jag kommer att under hösten hålla i en kurs som ges som valbar för de fem ettåriga masterprogrammen vid institutionen. Eftersom kursen är valbar har jag varit lite, lite orolig för att den inte kommer att locka några studenter, men nu ser det ut som om det blir en hyfsad skara trots allt. Det hade ju varit snopet att komma hit och så inte ha någon undervisning alls. Riktigt säker kan man inte vara, dock, för precis som hemma händer det att studenter hoppar av kurser i början. Här har studenterna ungefär två veckor på sig efter terminsstart för att ändra sig när det gäller kursregistreringar. Eftersom kurserna är avgiftsbelagda (och relativt dyra) så antar jag att de flesta studenter fortsätter kursen om de inte har ändrat sig vid det laget.

Även om jag började jobba ungefär två veckor före kursstart så har kursen naturligtvis också inneburit en del förberedelser innan dess. Jag var på institutionen för ett kort planeringsmöte i slutet av mars och då kom jag tillsammans med programansvarig överens om att jag ska ge en valbar kurs i masterprogrammen och vi bestämde ett lämpligt tema för kursen (användarstudier, informationsanvändning och informationspraktiker). Därefter ombads jag skicka in en kurstitel och kort beskrivning i början av maj. Jag konsulterade lite med programansvarig och den beskrivning vi kom överens om har sedan satt ramarna för kursen.

Sedan har jag haft relativt fria händer att utforma kursen utifrån en kursplanemall och ett bestämt schema. Eftersom jag inte tidigare har hållit i en kurs på precis det här temat har det inneburit en del arbete under sommaren, inte minst inläsning för att bestämma kurslitteratur. Några dagar efter att jag hade anlänt till Hong Kong skickade jag in en slutlig course outline, som förutom kursbeskrivningen, kursmål och litteraturlista innehåller en genomgång av examinationsuppgifter (med en uppmaning att koppla varje uppgift till relevanta kursmål, som vi känner igen från de senaste riktlinjerna vid HB) och ett schema med tema och läsinstruktioner för varje undervisningstillfälle. Det gör alltså att kursplanerna här är något mer specifika än vad de är hemma. Dessutom innehåller de allmänna texter om akademisk ärlighet och plagiat, vilket det förefaller som om en del lärare omformulerar för att ytterligare understryka vikten av. Kursplanen som helhet ger alltså en ganska bra guide för det kommande arbetet under hösten.

parkbildEn vacker del av campus som jag passerar på min behagliga men något branta väg till jobbet.
Kommentera

